Darling Butterfly Background

Monday, 9 January 2012

1# 30 Days challenge

Taken from here http://freestylemind.com/30-days-habit-change-waking-up-at-5am

So, starting from tomorrow, I’m going to enter a 30 days challenge where I’m going to get up at 5 am every morning. Not because I have to, but because I want to see what will happen.

Here are the rules:

  1. I have to wake up at 5 am every day except thursday. I leave out thursday morning because I usually go to the gym on wednesday night, and I don’t want to stop that.
  2. I can take a nap if I want to during the afternoon, however my goal is to wake up refreshed, not with sleep deprivation. Thus, the afternoon nap would be an incentive to increase productivity, not to compensate sleep
At the end of these 30 days I’ll decide wherever to continue with this new schedule or not. I’m also eager to find out if all this hype around becoming an early riser is really worth.

Dah berbulan rin baca blog freestyle mind ni... it been like forever i dream to control my own sleep hour... it seem like...my enemy it my sleep...rin tak bole control tido rin....rin senang tido and susah sangat nak bangun....it a good news that rin senang tido...so i don't having trouble sleeping...rin mampu tido walaupun tak mengantuk langsung...dasat kan...kalau tak percaya..sila la tanya member2 rin dari sekolah menengah sampai sekarang....it a nightmare!! all i have to do is lay on a bed..after 5 minutes, gudbye la....cari rin lepas 2 jam.... huhu.. (-_-) nak tambah bagi jadi lagi pelik, lepas 2 jam, rin akan jadi makhluk yg mcm tak tido setahun bila nak bangun...

Hidup rin selama ni sangat la mess up...dh bertahun rin cari jawapan why is it my life so mess up...rin selalu serabut, semua benda tak kena...semua benda salah..semua benda lupa...rin sentiasa rasa diri rin sorang2 ja yang bangang, tak guna dalam dunia ni...i feel like i am a stupid idiot failure...loser....ramai yang cakap..semua ni sebab my life style yg solat tak cukup, asyik tido......and i don't care about anything....sad but it truth....It take years to realize that it is all because of me....it all begin when i wake up late..miss everything...late for work, class, i am sleepy, tired through out the day..it even worse when i am always angry because i am tired and sleepy and i still have to do stuff everyday.

walaupun dah lama simpan harapan nak start bangun awal, sampai sekarang tak ada courage untuk start...tapai jangan judge rin yang rin tak penah buat ok! rin dh try byk kali, tapi hari esoknya ja berjaya..lusa gagal balik...huhu...T_T.....rin x cukup kuat cam orang lain.....

so today...10/01/12 12.45am rin akan start dengan goal rin yang second hari ni.....(goal 2)
my rule :
  1. every morning 5.00am except sunday 6.45am...tido balik 8am-10am
  2. nap: lepas zohor (max 1 hour) (miss lunch)
  3. tido pukul 12.00am paling lambat
goal 1 : solat 5 waktu setiap hari + awal waktu + qada(so tiap2 kali solat = double)

So, my new morning routine
5.00am - siap sangkar my baby (toki) , iron baju untuk pergi kerja(mlm), kemas katil, ready untuk barang pergi kerja
5.30am - mandi, siap (choose to be good today, rasa syukur dengan semua yang rin dah ada)
6.00am - gmail 15 min, blog 15 min (update berjaya ker tak bangun awal pagi tu and perasaan that morning), fb 15 min
6.30am - journal (* ready meeting esok!!!!)
7.30am - gerak pergi kerja
8.00am - breakfast (prefer take away)
8.30am - start kerja (paling lambat 9am)

TARIKH GOAL 30 HARI (10/01/2012) - (11/02/2012)
wish me luck!!! HAVE FAITH IN YOURSELF NURIN!!! YOU CAN DO THIS





No comments:

Post a Comment